onsdag 15. august 2007

Mer Cossentino



Historien er denne: da jeg bodde i England var jeg samboer med en Italiensk jente, og vi har vært venner siden - faktisk. I sommer byttet vi hus/leiligheter med henne og mannen, og deres lille sønn. Mannen er fra Sicilia, og heter Cossentino. Det gjør også hans onkel, som lager vin på økologisk vis litt vest for Palermo. I sommer fikk jeg sendt syv av cuvéene fra Sicilia til Bologna, og jeg tok med meg fem av dem hjem. Vi drakk to på fredag. Det var:

Catarratto 2005 (Cossentino)

Dette er en av druene de lager Marsala av. Dufter ikke så ulikt en Chenin Blanc fra Loire - men dette er nesten Afrika. Honning, litt sitrus, ganske viskøs og med litt bitterhet i ettersmaken - nesten som Heggbær. En svært attraktiv vin, som vi fant ut passet supert til prosciutto crudo og peccorino ost da vi var i Italia. Min importørvenn sier at han ikke kan selge dette til 120 kroner i Norge. Det må i så fall være fordi ingen har smakt den, eller kjenner druen. Økologiske viner smaker litt robust, solid, litt "helse i hver dråpe". Sikkert innbildning, men det hjelper på samvittigheten. Den som importerer denne vinen kan regne med en ordre på en kasse fra meg. Til å begynne med.

Grillo 2006 (Cossentino)

Den ultimate grillvin? Kanskje ikke, men det er muligens måten å få solgt denne på? Igjen en drue som vanligvis brukes til Marsala, men som viser seg å være meget velegnet til tørre hvitviner. Klart "spissere" en broren over. Mer mineralsk, smalere i anslaget, og preget av flint og sitrus. God vin, mer egnet til sjømat enn broren. Etter et par dager i kjøleskapet kom det fram en delikat aroma av kvae. Ikke Retsina, akkurat, men helt bestemt kvae.

Det vil være sørgelig om ingen tar på seg å importere disse vinene - men det er lett å forstå at det ikke er så enkelt å komme seg inn på det norske markedet. Det er bare å slå opp i bestillingslisten for å se at det ikke mangler viner der ute. Det er kanskje bare et spørsmål om tid før bestillingslisten kommer i to bind?

Cossentino selger noe vin lokalt, noe i Bologna, og det meste eksporteres til Japan og Tyskland.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...