lørdag 2. mars 2013

Côte Rôtie

Her følger tre notater fra Vitis-smakingen av Nord-Rhône, og denne gangen er det den siste av de tre høyest rangerte områdene i regionen. De to foregående var Cornas og Hermitage.

Côte-Rôtie 2000 (Burgaud)
Dufter geranium og litt spy. Når den kommer i munnen er det geranium som dominerer. OK lengde og fylde - men det "gjør" det ikke helt for meg.

Côte-Rôtie 2001 (Jamet)
Her er det en god del eik merker jeg - selv om jeg ikke er av de mest eikeintolerante. Det ligger fin fruktsødme under, og den er virkelig lekker i munnen, og allerede rimelig bra integrert. Jeg tror jeg lar min gjenværende flaske ligge ca. fem år til.

Côte-Rôtie Lancement 2001 (Ogier)
Denne kostet rundt tusenlappen, og var også den klart beste av disse. Den dufter lær og blomster, og i munnen er det litt tørket frukt og syltet appelsinskall. Den er ikke spesielt lang i ettersmaken, men den er utrolig lekker.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...