tirsdag 4. juni 2013

Riesling i Grieghallen i april - del I

Det har tatt sin tid å få ut notater fra smakingen i Grieghallen i april, men omsider kommer det en del. Som tidligere ble alle vinene smakt fra et ganske vidt glass som smalnet betraktelig fra midten og til kanten. Det hører også med til historien at jeg smakte mellom 60 og 70 viner på fire timer mens jeg gikk mellom produsentene, snakket med folk, tok turer på toalettet osv. Jeg satte meg ikke ned en eneste gang. Dette er mengdetrening for vinsmakere og noe av en utfordring.

Men så var det Rieslingene da:

Riesling Tradition Trocken 2010 (Philipp Kuhn) kr. 150,90
Sitrus og litt voks. Pågående syre, lett og svært frisk. Lang ettersmak til dette nivået å være.

Fritz's Riesling 2012 kr 369,90 (BIB)
Eple/sitrus - mest det siste. Litt gress også, med en generelt frisk og ren nese. Lett og lekker, men den har også en viss fedme. Jeg kjøper ikke BIB, men hvis noen absolutt skal ha hvitvin på boks kan jeg helt klart anbefale denne!

Riesling Trocken 2011 (Sander) kr. 154,90
Denne produsenten fra Rheinhessen har laget en ren, straight og mineralsk Riesling. Den skiller seg fra andre i samme klasse med lengden på ettersmaken. (BU)

Südtiroler Montiggl Riesling 2012 kr 189,90
Italiensk Riesling fra Alto Adige (ikke Salto Adige som det står i polets informasjon). Dette er ikke så veldig Riesling på smaken, akkurat, men interessant likevel. Dufter voks, sitrus og blomster. Fyldig og intens, og likevel harmonisk. Flott vin!

Hinterberg Riesling 2010 (Audrey et Christian Binner) kr 229,90
Dufter oxiderte, eventuelt overmodne epler. Minner ikke så lite om Cava eller cider. Grei fylde og lengde. Denne Alsace-vinen holder heftige 14,5%. De driver etter det jeg forstår "naturlig" og uten svovel. (Familie Binner på bildet øverst)

Schlossberg Riesling 2009 (Audrey et Christian Binner) kr 274,90
Her er oxidasjonen mer dempet, med stor intensitet og lengde. Dette er klart en stor vin, men jeg hadde ikke turt å kjøpe den.

Steinbuckel Riesling Trocken GG 2011 (Philipp Kuhn) kr 284,80
Her må noen ha gjort en tabbe, for den koster ...,80 øre heller enn ...,90 øre! (Eller sagt på en annen måte: jeg er møkklei av at alle prisene skal ende på 90 øre. Jeg hadde forstått det om en vin bikket rundt hundrelappen, men på alt over 150 kroner spiller dette mindre rolle - i alle fall når den ikke bikker rundt en psykologisk viktig grense).

Så var det vinen da. Mer mineralitet enn i vinene over. Den er virkelig smattegod, med kalk og sitrus. Den biter seg godt fast i munnen på en god måte, og er svært lang. Flott vin!

Kirschgarten Riesling Trocken GG 2011 (Philipp Kuhn) kr 299,90
Her kom endelig ....,90 på plass igjen. Anyway: Mer kalk i vinmarken og eldre vinstokker enn vinen over. Dertil gulere frukt, mer fylde og integrasjon enn den over. Svært lovende vin. Helt klart en produsent å legge merke til.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...