søndag 12. januar 2014

Fire røde

Her følger notater på fire rødviner. Det de har til felles er at de blir importert til Norge av BestBuys og av Autentico. Det betyr at de som oftest er laget av produsenter som gjør mye ut av autentiske, organiske, naturlige eller biodynamiske produksjons- (og markedførings-) ideologier. Jeg skal ikke si mye om dette i denne sammenhengen, men heller holde meg til vinene og deres observerbare kvaliteter. De ble smakt i Grieghallen i fjor høst fra et relativt stort og vidt smakeglass.

Jean-Paul Brun Beaujolais L´Ancien 2012 kr. 155
Vanskelig årgang dette med mye råte i Beaujolais. Blomster og krydder på duft, og en fin bitterhet i ettersmaken, men ikke helt på høyden med de siste årgangene jeg har smakt.

Audoin Marsannay Clos du Roy 2011 kr. 245
Dufter og smaker jordbær og vanilje. Fin og fast struktur. Meget god vin, og denne vinmarken blir nå oppgradert til 1er Cru.

Occhipinti Grotte Alte 2008 kr. 370
Seriøs, liflig, saftig, fast, solid og svært lang ettersmak. Dette var kanskje den beste og mest interessante vinen av de 33 jeg smakte den halvannen timen jeg var i Grieghallen. Vinen finnes på flere pol, blant annet to i Bergensområdet. Jeg ga hennes viner variabel, men langt fra bare negativ, omtale i dette innlegget i juni 2013.

Prieuré Roch Ladoix Le Clou 2011 kr. 397
Det er ikke ofte å komme over burgundere fra Ladoix. Vinen er lett og fruktig, men intens, og svært tørr. Det kommer ikke derfor som noen overraskelse at den er laget på hele klaser. En interessant vin jeg gjerne skulle blitt mer kjent med, men prisen avskrekker.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...