mandag 26. mai 2014

Overhalla Kommunestyre

Jeg har engasjert meg i en navnesak i min hjemkommune - noe som kom tydelig fram her på bloggen på lørdag.

I dag har Kommunestyret talt - og der ble det flertall for å sørge for å begrave de eldgamle stedsnavnene. Jeg ser ikke bort fra at jeg blir med på en klage - mye taler vel for det.

Hva har gått galt? Det første er nok at stedene har blitt feilskiltet. For Hunn sin del skjedde dette for lenge siden, mens for Ranemssletta kom det for ti-tyve år siden. De yngre og de etterhvert ganske tallrike tilflytterne begynner å bruke de navnene de ser, og så sklir det ut.

Alt tyder på at Hunn er et navn som har vært i bruk på dette stedet som nå er døpt "Skage" siden bronsealderen. Det ble tørt land for 3.000 - 3.500 år siden. Nå skal det ut av daglig bruk, for Hunn Skole blir sikkert døpt om til Skage Skole.

En sterk og hverdagslig forbindelse til historien og til folk som har bodd her før - våre forfedre og mødre - blir dermed forkastet.

Hvis ikke klagen fører fram, da.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...