fredag 26. september 2014

Peter Robinson - Abattoir Blues (Krim)

Denne 22. boken i serien med DCI Banks er nærmest obligatorisk for alle oss som har lest alle, eller nesten alle, bøkene i serien til nå. Men hva med andre? Som kanskje har lest en eller flere, men som ikke har det nære forholdet til Banks og hans kolleger?

Alle bøkene er sterke på atmosfære og karakterer, og ganske mange er i tillegg grusomt spennende. Noen færre har plot og karakterer som sitter i deg en god stund - kanskje i årevis. De beste bøkene, i alle fall en fire-fem av dem, hører hjemme på en ti på topp eller i alle fall 20 på topp liste over krim jeg har lest. Dette er ikke en av dem.

Handlingen er for det meste på bygda i Yorkshire der en dyr traktor er stjålet. Så langt følte jeg meg hjemme, kan man si. Men man finner også blod, som viser seg å stamme fra et menneske, i en forlatt hangar i nærheten - men ikke noe lik.

Etterforskningen omfatter flere samfunnslag, Yorkshire og London, og foregår realistisk og med nærhet til etterforskere og ofre. Men selv om det topper seg mot slutten, så blir spenningselementet - som jo ikke er uvesentlig i krim - litt for svakt.

Som et ettersleng kan jeg nevne at dette var den første boka jeg leste på Kindle, og det frister faktisk til gjentagelse. Det å ligge i mørket i senga før sovetid og lese krim er faktisk å foretrekke framfor bokvarianten.

Konklusjon - Betinget anbefaling.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...