torsdag 11. juni 2015

Vinsmaking med studenter - del V

Langt om meget lange kommer de siste to notatene fra smakingen med studenter 23. mars. De to siste vinene fikk hver sin flight. Som innledning til den første utstedte jeg en advarsel: å utvikle en interesse for burgundere kan føre til en utgave av bipolar lidelse, og vil helt sikkert føre til skral økonomi.

Chevillon Nuits-Saint-Georges 1er Cru Les Busselots 2012
Denne har jeg smakt flere ganger i det siste, og jeg var på Valken og hanket med meg de siste flaskene de hadde der nede til 636 kroner. De har fremdeles "broren" Prulieres fra samme årgang til samme pris. Nok om det.

Intens aroma av orientalsk krydder og høy. Frisk og bærpreget nå, lett men intens. Mange studenter delte min oppfatning av denne vinen, men prisen er ikke videre studentvennlig.

Allram Grüner Veltliner Eiswein 2008
Denne vinen spanderte jeg (så nå fikk jeg med hvor grei jeg er også), men det var nok ikke det som førte til ovasjonene. Hvordan den smakte? En student traff blink da han sa "dette er flytende himmel".
Min kasse er i ferd med å tømmes, men jeg ser at svært mange pol har siste årgang av denne i eget utvalg - herunder seks pol i Bergen. Det er et godt valg.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...