torsdag 1. juni 2017

Kjellerviner i mai

2002 Larmandier-Bernier Champagne Grand Cru Vieille Vigne de Cramant
Denne gylne Blanc de Blancs'en dufter av valnøtt, tørket aprikos og litt røyk. I munnen er den rik, og fester et tørt grep i munnen som varer langt inn i ettersmaken. Svært vellykket vin. 

Gjenkjøp? - You bet!

2000 William Fèvre Chablis Grand Cru Bougros Cote de Bouguerots
Begynnende dypere gyllen på farge. På duft er her litt sitrus og et ørlite snev av sjø. God vin, men kunne godt vært bedre gitt nivå og alder.

Gjenkjøp? - Muligens kanskje.

2001 Château Dalem (Fronsac)
Fargen sladrer ikke noe om alderen på denne vinen, og duften er svært intens og lovende. Lær, et friskt og pågående fruktig preg - og jord. I munnen er har den det man ønsker seg av en matvin. Den klart beste av mine to flasker (den forrige drukket i februar). Herlig vin!

Gjenkjøp? - Soleklart!


2002 Louis Jadot Beaune 1er Cru Grèves
Det er med dyp sorg jeg må melde at dette var min siste av mine fire flasker kjøpt for knapt et år siden. Det kom noen eldre Jadot-viner på et slipp, og med god hjelp av en meget god venn fikk jeg lagt labbene på denne og noen flere tross at jeg var på vei ut av landet. 

Dette var den "eldste" av flaskene - med tydelig bruning når jeg slåt i glasset. Den første duften er intens,  og det er eldelt treverk som dominerer. Med tid i glasset kommer også det jordlige preget, og syltede kirsebær. Det er nesten synd å drikke denne vinen som dufter så herlig. Betalte bare 410 kroner flasken. Røverkjøp! 

Gjenkjøp? - Kassevis!


2005 Domaine Marquis d'Angerville Bourgogne
Det er omtrent et år siden sist jeg tok en av disse, og det har ikke skjedd all verden. Duft av lær, mørke bær, og litt jord. I munnen er den mellomfyldig, og i starten virker det som ettersmaken er omtrent ikke-eksisterende. Men den kommer med mer varme og tid i glasset. En må jo minne seg selv på at dette er en tolv år gammel Bourgogne Rouge. Den burde vært eddik nå. 

Men jeg tror ikke de resterende flaskene har så mye å hente på lagring. Til det er det for lite stuffing - selv i denne årgangen. 

Gjenkjøp? - Ja. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...